HILDA-palvelu vie matkalle muistoihin

Porissa on testattu muistelua ja vuorovaikutusta virittävää teknologiaa hyvin tuloksin

Mikeva Oy:n hoivakoti PorinHelmessä ja Satakunnan Vanhustuki ry:ssä on kokeiltu kahden kuukauden ajan muistelua aktivoivaa HILDA – Matka muistoihin -palvelua.

– HILDA on musiikin ja muistot yhdistävä palvelu. Se vie elämykselliselle aikamatkalle ja soittaa musiikkia oman elämän varrelta. Lisäksi palvelu kertoo historiatietoa ja näyttää vanhoja valokuvia eri vuosikymmeniltä, kertoo Mikael Johansson palvelun kehittäneestä Kardemummo Oy:stä.

Käyttäjät voivat nauhoittaa omia muistojaan ja kuunnella toisten jakamia muistoja.
– Siten he muodostavat uudenlaisen muistelemisen yhteisön, Johansson kuvaa.

Satakunnan Vanhustuki ry:n asiakas Aino Rytkönen on tutustunut HILDA-palveluun Yksinäisyydestä aitoon kohtaamiseen -hankkeen projektityöntekijöiden Outi Penttisen ja Johanna Hemmin kanssa.

– HILDA on herättänyt ihania muistoja! Vanhoja kappaleita on ollut mukava kuunnella. Erityisesti Emma-kappale on ollut minulle tärkeä. Lapsena istuimme veljeni kanssa isän polvella, ja hänellä oli tapana laulaa juuri tuota kappaletta, muistelee Rytkönen.

Johanna Hemmi, Outi Penttinen ja Aino Rytkönen ovat tyytyväisiä HILDA-palveluun. Rytkösestä olisi ihanaa kuunnella vanhoja kappaleita vaikka joka päivä.

– Palvelun sisältö synnyttää välittömästi muistoja asiakkaissa. Tässä työssä korostuvat asiakkaiden elämän muistelu ja läpikäyminen sekä menneisiin tapahtumiin ja omaan vanhenemiseen liittyvät hyväksymisprosessit. HILDA on sopiva väline tähän työhön, kertoo Penttinen.

– Kaikki testaukseen osallistuneet asiakkaani ovat olleet muistisairaita. Yhdelle asiakkaalleni on aiemmin ollut tyypillistä, että keskustelun aiheet ovat urautuneet negatiivisiin uomiin. Palvelun avulla hän pääsi välillä ulos tästä kehästä ja intoutui kertomaan iloisempia muistoja ja sattumuksia vuosien varrelta, iloitsee Hemmi asiakkaansa edistysaskelista.

Musiikki herättää vahvoja tunteita ja keskustelua

PorinHelmen asukkaat ovat olleet innostuneita keskustelemaan HILDAn esiin nostamista aiheista. Palvelu on myös luonut paljon yhteisiä puheenaiheita. Helvi Hintikka, Seija Lundèn, Veka Tuomisto ja Kirsi Kujansivu pitävät tärkeänä, että palvelukotiin tuodaan virikkeitä.

– Olemme tällainen remupöydän ryhmä. Meillä on aina hauskaa ja nauru raikaa! Juttu voi lähteä liikkeelle jo yhdestä sanasta tai valokuvasta. Laulut ja vanhat valokuvat ovat herättäneet paljon muistoja. Esimerkiksi kaikilla meistä on kokemuksia ja muistoja hevosten käsittelystä omassa lapsuudessamme, ja äsken pohdittiin, kuinka korkea kuvissa näkynyt Olympiastadionin torni onkaan, toteavat HILDA-tuokioon kokoontuneet asukkaat.

PorinHelmen iloiset asukkaat Helvi Hintikka, Seija Lundèn, Veka Tuomisto ja Kirsi Kujansivu pitävät tärkeänä, että ikääntyneitä kuunnellaan palveluja kehitettäessä.

Myös PorinHelmen palvelukodin päällikkö Birgitta Valli on HILDAan tyytyväinen.
– Yksikössä toiminta on hyvin hektistä ja viriketoiminnan järjestäminen on haaste. HILDA on ollut hyvä väline virikkeiden tuottamiseen. Palvelun avulla asiakkaat ovat löytäneet heitä yhdistäviä asioita. Pienryhmistä on muotoutunut välillä yhteislaulutilaisuuksia, joissa erityisesti musikaaliset ovat päässeet esille ja intoutuneet laulamaan äänekkäästi. Moni asiakas on myös liikuttunut, kun mieleen on tullut sekä positiivisia että negatiivisia kokemuksia elämän varrelta. Asiakkaiden muistelun avulla henkilökuntakin on päässyt mukaan asiakkaiden lapsuuden muistoihin ja kokemuksiin ja oppinut uutta heistä, kertoo Valli.

Testauksen aikana todettiin, että palvelua voidaan hyödyntää myös levottomien muistisairaiden asiakkaiden rauhoittamiseen.

– Winnovan DigiHOP-hankkeen lähihoitajaopiskelijat järjestivät maaliskuun toimintailtapäivässään HILDA-tuokioita asiakkaillemme. Yhden tuokion aikana vastapäisestä huoneesta oli kuulunut epäselvää ääntelyä, joka muuttui tuokion edetessä lauluksi. Kyseessä oli muistisairas asiakas, joka pitää musiikista ja osaa laulaa, vaikka ei enää tuotakaan selkeää puhetta. Musiikin avulla rauhattomuuden tunne saatiin katkaistua ja ajatukset voitiin hetkellisesti viedä muihin asioihin, vaikka muuten asiakkaan levottomuuteen on vaikea vaikuttaa, toteaa Valli.

Palvelukotiympäristössä on erittäin tärkeää tuottaa elämyksiä.
– HILDA on varmasti elämys kaikille, toteaa Valli.

Parhaillaan HILDA-palvelu on mukana Suomi 100 -ohjelmassa teemalla ”100 matkaa muistoihin”.
– Yhteistyötä tehdään Metropolia ammattikorkeakoulun geronomiopiskelijoiden kanssa. He vierailevat palvelukodeissa HILDAn kanssa huhti-kesäkuun aikana, kertoo Samu Vatanen Kardemummo Oy:stä.

HYVÄKSI-hanke edistää teknologian käyttäjäystävällistä kehittämistä

HILDAn testaus on osa Prizztech Oy:n ja Satakunnan ammattikorkeakoulun toteuttamaa HYVÄKSI – Hyvinvointiteknologian innovaatioverkosto -hanketta, jossa kehitetään yhdessä käyttäjien kanssa helppokäyttöistä ja miellyttävää teknologiaa eri kohderyhmien arjen tukemiseen sekä sosiaali- ja terveydenhuollon henkilöstön työhön.

– Hankkeen testauksissa kuunnellaan tarkkaan käyttäjien toiveita, jotta tiedetään, millaisia muutoksia palveluihin tulisi tehdä. Näin saadaan markkinoille käyttäjäystävällistä teknologiaa, toteaa HYVÄKSI-hankkeen projektipäällikkö Niina Holappa Prizztech Oy:stä.

Hanketta rahoittavat Satakuntaliitto (EAKR), Porin seudun kunnat ja SAMK.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *